מצדה – מה הסיפור של מצדה?

מצדה היא אחד מהאתרים ההיסטוריים הבולטים ביותר בישראל.

המקום מוכר בעיקר כסמל לגבורה ולרוח לחימה יהודית.

בזמן כיבוש ירושלים על ידי הצבא הרומאי קמה קבוצת מורדים יהודיים, אלו חמקו מירושלים והשתלטו על מצדה. באותה העת אייש את מצדה חיל המצב הרומי, שנכח במקום בשל מיקומו האסטרטגי.

המבנה המקורי הוקם על ראש הר מבודד במדבר יהודה בידי המלך הורדוס, שברח מפני מתתיהו החשמונאי שנים רבות לפני הכיבוש. הוא בנה את המצודה בראש ההר כדי להגן על עצמו ועל בני משפחתו, עמו יחד היו גם נאמניו הקרובים אליו.

המצדה כללה ארמונות פאר, מרחצאות ובעיקר חומות ומגדלי שמירה.

אם אתם רוצים לראות תמונות על המקום, כנסו לקישור הבא: תמונות של מצדה

מורדים היהודים הגיעו למצדה, השתלטו עליה, ועברו להתגורר בחדרי הארמונות שעדיין היו ראויים לשימוש פחות או יותר.

היהודים בנו במקום חיי קהילה יהודיים, כאשר הם הקדישו במקום חדרי לימוד ותפילה, ואף בנו מקוואות טהרה.

חשוב לציין, כי לא כל דיירי המצודה היהודים באותה העת, הקפידו על חיים בצל ההלכה. חלקם – על פי המקובל – היו מאוד לאומיים ומסורים לאתוס של העצמאות היהודית, אולם לא הקפידו על קיום ההלכה בצורתה המלאה.

החיים במצדה

החיים בתוך מצדה התנהלו בשגרה של עתות מלחמה, שגרה מקובלת באותה העת בעת מלחמה. המבוגרים, הנשים והילדים עסוקים בחיי היום יום של עבודות בית כמו כביסה וניקיון. הגברים לאומת זאת, התאמנו כדי להשיב מלחמה ולהגן על עצמם מול הענק הרומאי.

נספר גם, כי כאשר מספרים על המבוגרים שהתאמנו והכינו עצמם למלחמה, הכוונה היא גם לצעירים בגילאי העשרה המוקדמים.

עם רדת הליל היו מתגנבים המורדים, בראשות מפקדם אלעזר בן יאיר, ודרך שבילים שרק הם הכירו, היו חוצים את מדבר יהודה ופושטים על היישובים באזור.

פשיטות אלו נועדו בעיקרם לפעולות נקם בצבא הרומי, אבל נוצלו היטב גם לאיסוף מזון וצידה עבור תושבי ההר.

כאשר הגיע היום הנורא בו סיים הצבא הרומי את מלאכתו בכיבוש ירושלים והריסת בית המקדש, הוא התפנה לטפל במורדים המתגוררים במצדה.

הצבא הרומי הגיע למרגלות המצדה, ובמשך חודשים רבים הקים מחנות שצרו על ההר. אט אט סגרו הרומאים על מצדה, ובשיטות מלחמה של אז הצליחו לצור על המצדה מכל כיווניה.

מצדה – הסוף.

מגיני המצדה היהודים נלחמו עד אפיסת כוחות, אבל כשהבינו שאין להם לאן לברוח ושהם עומדים ליפול בידי הרומים, בחרו במוות על פני חיי עבדות ובצעו התאבדות המונית.

ההתאבדות הזו שנויה במחלוקת עד היום בחוגים נרחבים. גם במסורת היהודית ההתאבדות הזו שנויה במחלוקת, האם אכן מותר היה לאותם יהודים להתאבד.

כאשר קמה התנועה הציונית, היא בחרה לאמץ את הסיפור הזה כאתוס לגבורה יהודית למען עצמאות. אתוס של השבת מלחמה וחתירה באש ובמים לחירות, גם במחיר המוות.

במשך שנים היו תנועות הנוער בישראל עולות למצדה, על מנת לשאוב השראה מהמעשה 'ההרואי' של המתאבדים.

עם השנים החל המעמד המקודש לכאורה של המתאבדים ממצדה להתערער, והמסר הקיצוני כל כך בבחירה שלהם להתאבד, איבד מעט מהזוהר שלו.

כיום נחשבת מצדה לאתר מורשת עולמית והיא מהווה פיסת היסטוריה נדירה ששווה לבקר בה.

יצוין, כי המקור היחידי לסיפור על מצדה הוא בספר יוסיפון, שם מובא הסיפור עם כל הפרטים. אולם אין סימוכין לסיפור הזה בשום תיעוד כתוב אחר, וגם לא תיעוד בעבודות ארכיאולוגיה שהתבצעו במקום.

המבקרים במקום יוכלו לעלות למצדה ברגל, על ידי גרם מדרגות ארוך מאוד שנבנה על ההר, או על ידי הרכבל הגדול שנבנה במקום.

מתכננים טיול במקום, כנסו לקישור הבא כדי ללמוד מה אפשר לעשות שם: טיול למצדה

 

נגישות